Goede zorg

Boer, Th.

15,40

GOEDE ZORG.

Theo Boer en Dick Mul hebben een toegankelijk boekje geschreven over allerlei problemen waar werkers in de zorg tegenaan lopen. In zesentwintig korte stukjes beschrijven ze praktijksituaties waarin een keuze moet worden gemaakt door de direct betrokkenen. Aan de orde komen onder meer vragen rondom het begin van menselijk leven, bijvoorbeeld rondom abortus, in-vitrofertilisatie (‘reageerbuisbevruchting’) en pre-implantatie genetische diagnostiek. Ook komen onderwerpen aan de orde die betrekking hebben op het einde van het menselijk leven zoals dementie, euthanasie bij kanker, niet-behandelen, pijnbestrijding, palliatieve zorg, palliatieve sedatie en levensbeëindiging bij wilsonbekwamen. Verder: orgaandonatie, de relatie tussen arts en patiënt, en de kosten van de zorg. Deze en nog meer onderwerpen worden concreet en helder besproken. Met de lijn die de auteurs uitzetten kan ik me doorgaans wel verenigen, al heb ik op een enkel punt wel wat moeite. Een voorbeeld van dat laatste is de ruimte die de auteurs laten voor eiceldonatie.Na de bespreking van de zesentwintig gevallen gaan de ethicus Boer en de kinderarts Mul in op zaken die op de achtergrond meespelen bij het nemen van een ethische beslissing. Ze geven in dat verband aandacht aan de beroepsethiek voor werkers in zorg. Belangrijk is de manier waarop je ethische vragen benadert. Je kunt de nadruk leggen op de plicht die werkers in de zorg hebben. Ze moeten zich dan aan een aantal normen houden. Je kunt ook uitgaan van het doel dat je nastreeft. Dan zou een handeling goed zijn als het doel dat je voor ogen hebt maar goed is. Ook kun je de nadruk leggen op het deugdzame karakter waarmee iemand zijn werk doet, wie hij of zij als zorgverlener voor de zorgvrager is. De schrijvers gaan ervanuit dat elk van deze benaderingen een onmisbare bijdrage levert aan de bezinning op een concrete situatie.Het boekje wordt afgesloten met een trefwoordenregister en suggesties voor wie verder wil lezen.  Deze uitgave is onder meer tot stand gekomen met steun van de Christian Medical Fellowship Nederland, een organisatie die artsen en geneeskundestudenten helpt bij het vormgeven aan het medisch denken en handelen vanuit een christelijke overtuiging. Ook is steun verleend door de Nederlandse Patiëntenvereniging. De illustraties zijn van de hand van Auke Herrema. Het is een leerzaam en gemakkelijk toegankelijk boekje voor werkers in de zorg, voor studenten verpleegkunde en voor allen die zich bezinnen op goede zorg.

Feanwâlden                                                                                                  D. J. Steensma

Christelijk geïnspireerde ethiek van geval tot geval.
De bundel is opgebouwd uit beschrijvingen van praktijksituaties, voorzien van kort commentaar.