Laatste patient MIDPRICE

Vegt, M. van der

23,99

DE LAATSTE PATIENT.

Ava ter Voorde is de hoofdpersoon in deze roman. Zij en haar man Erick kregen een zoontje Jonas, dat kort na de geboorte stierf. Door die traumatische ervaring kreeg zij ernstige lichamelijke klachten. Ook Erick trok het zich erg aan, maar ging er heel anders mee om dan Ava. Tussen hen ging het daardoor steeds meer botsen en ontstond er verwijdering.Ava kwam ten einde raad bij Aron Sahne, een oude dokter terecht. Hij was al boven de 80 en woonde in een serviceflat. Zij was zijn laatste patiënt. Hij had er altijd erg op gestaan dat de relatie tussen arts en patiënt zuiver bleef. Tot op zekere hoogte was dat ook met Ava zo, maar oppervlakkig gezien ging hij in zijn verlangen haar te helpen over de grens. Zo nodigde hij haar uit zich naakt te laten schilderen. Zij stemde toe, zij het aarzelend. Het bleek bij te dragen aan haar genezing. Hij vroeg haar ook zijn zoon Rubin die hij al jaren niet had gezien en die in België woonde samen met hem op te zoeken. Ook daarmee stemde ze aarzelend in. Hij vertelde haar niet dat Rubin niet zijn zoon is, maar de zoon van zijn vrouw en van een collega. Evenmin dat hij toch een werkzaam aandeel in zijn geboorte had gehad en uiteraard ook niet dat Rubin niet wist wie zijn echte vader was.   Ava liet Erick zoveel mogelijk buiten haar behandeling en beslissingen. Hij werd steeds voor voldongen feiten gezet. Dat bracht steeds verdergaande vervreemding met zich mee, zeker toen zij met dokter Sahne naar België was gegaan.Rubin had in zijn jeugd veel regels overtreden, maar was later tot inkeer gekomen en getrouwd met Aurelie, een erg aardige vrouw. Ava voelde zich bij hen thuis. Ook het verblijf daar hielp voor haar herstel. Rubin had wel vragen over de relatie tussen haar en zijn vader. Ava verzekerde hem dat ze geen erotische verhouding met hem had. Ze erkende wel dat hun relatie niet normaal was. Maar volgens haar vallen in een wereld waar niets klopt regels soms weg. Er ontspon zich een gesprek tussen hen over God en zijn oordeel over ons leven. Ava getuigde dat ze daar gelukkig niet meer in geloofde. Rubin was daar juist anders over gaan denken. Hij vroeg haar of zij niemand had voor wie ze na de dood zou willen voortleven. Ava zweeg, maar dacht aan Jonas.

Toen ze bij Rubin waren, schreef dokter Sahne verder aan zijn levensverhaal. Hij wilde dat Rubin dat na zijn sterven zou lezen. Hij wilde bovendien graag dat hij te horen kreeg hoe het zit tussen zijn ‘vader’ en hem. Hij vertelde dat aan Ava, met de vraag het na zijn overlijden aan Rubin te vertellen. Het boek eindigt ermee dat zij een jaar later besluit samen met Erick, met wie het weer goed is gekomen, naar Rubin en Aurelie te gaan om het hem te vertellen.Het leek me sterk dat een oude arts vanuit een serviceflat nog patiënten behandelt. Maar dit blijkt een ervaring van de schrijfster zelf te zijn. Dat heeft ze als uitgangspunt voor deze roman genomen. Verder is er geen overeenkomst tussen haar en Ava. Deze roman bevat veel elementen die (bij mij) verbazing oproepen. Toch heb ik dit boek geboeid gelezen. De auteur heeft de worsteling na en de gevolgen van de dood van een baby voor een moeder aangrijpend beschreven. Ook schetst ze de ingrijpende gevolgen die zo’n gebeurtenis op een huwelijk kunnen hebben. Erick blijft in dit verhaal echter teveel in de schaduw. Voor zover hij uit de schaduw treedt, is dat vooral als de man die door onhandige woorden en daden het probleem nog erger maakt. Ava is niet alleen de vrouw die lijdt, maar ook iemand die haar eigen gang gaat. Dat zij weinig of geen geloof meer overhoudt, is goed in te denken; het is de keus van de auteur. Ze had ook een andere keus kunnen maken. Nu zijn de wijsheid en het geloof vooral te vinden bij dokter Sahne en Rubin en zijn vrouw. Het geloof neemt in dit verhaal slechts een bescheiden plaats in. Het is vooral een boeiende psychologische roman over een onmogelijk geacht herstel. Het is goed geschreven maar met gebruik van, in mijn ogen, wel erg veel bizarre verhoudingen en gebeurtenissen.

Amersfoort                                                                                                D. Visser

ISBN: 9789023994558

Auteur: Mirjam van der Vegt
Titel: De laatste patiënt | Midprice
Ondertitel: Roman
Flaptekst:
Ava ter Voorde is ziek. Sinds zij haar eniggeboren zoon verloor, lijkt het leven een grote donkere tunnel en komt ze letterlijk geen stap meer vooruit. Na een lange medische zoektocht, waarin ze van het kastje naar de muur wordt gestuurd, dient een laatste mogelijkheid zich aan. Aron Sahne, een neuroloog op leeftijd, is bereid haar te behandelen. Er ontstaat een bijzondere relatie tussen hem en Ava; een verhouding die grensoverschrijdend lijkt. Aron wekt Ava met penseelstreken tot leven en daagt haar uit vooruit te kijken. Net als zij besluit om de waarheid niet langer te ontlopen, zadelt Aron haar op met een nieuw dilemma.

Gewicht 495 g

9789023994558

332