Homosexualiteit tussen bijbel en actuali

Prosman, ad

15,99

HOMOSEXUALITEIT.

In de tijd dat onze generale synode vergaderde over een kerkelijke uitspraak ten aanzien van homoseksualiteit en homoseksuele relaties, verscheen in de kring van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland een boek over hetzelfde onderwerp. Het boek dat geschreven is door dr. A. A. A. Prosman, begint met een verkenning van de discussie in diverse kerken en binnen het jodendom. In een afzonderlijk hoofdstuk worden publicaties van dr. B. Loonstra en dr. R. Ganzevoort besproken. Tussen haakjes: wel wat vreemd dat Prosman niet vermeldt dat het boekje dat Loonstra in 2005 heeft geschreven, uit de handel is genomen. Als het uit de handel is genomen, dan bestaat het toch niet meer? Hoe kun je het dan toch bespreken?Vervolgens stelt de hervormd emerituspredikant diverse bijbels-theologische gegevens aan de orde die betrekking hebben op homoseksualiteit. Daarna geeft hij afzonderlijke aandacht aan de omgang met bijbelteksten en hun gezag in deze tijd. Daarbij komen vooral de namen van Calvijn en A. A. van Ruler voorbij. Vervolgens wordt geschetst hoe mensen in vroegere tijden dachten over het bewuste onderwerp. Het boek eindigt met praktische en pastorale overwegingen. Helaas geeft de schrijver niet altijd duidelijk aan wat hij precies bedoelt wanneer hij de term ‘homoseksualiteit’ gebruikt.De auteur pleit voor een gesprek binnen de kerken over homoseksualiteit en vooral ook voor een gesprek met gemeenteleden die daarin  direct betrokkenen zijn. Kerken kunnen niet volstaan met louter een afwijzing van gelijkgeslachtelijke relaties, maar zullen een plaats moeten zijn waar alle gemeenteleden, ook en juist zij die alleen hun weg gaan, veiligheid en geborgenheid ervaren. Prosman biedt aanzetten voor een invulling daarvan.

D.J. Steensma, Feanwâlden

Homoseksualiteit is nog steeds zeer omstreden, ook in kerkelijke kring. Over het onderwerp heerst nog veel onduidelijkheid en verlegenheid. In dit boek poogt dr. Ad Prosman verheldering te geven. Hij bespreekt de bijbelse gegevens en gaat in op de rol die de kerk heeft gehad in een steeds veranderende cultuur. Ook vraagt hij aandacht voor de verantwoordelijkheid van kerkenraden en gemeenten.

Gewicht 380 g

9789088970849

288