Ongemakkelijke teksten van apostelen

Houwelinge, r. van

  • 30 dagen bedenktijd
  • €2,95 verzendkosten. Boven de €29 gratis verzending.
  • Betaal veilig met iDeal
  • Met je aankoop steun je de missie van Stichting De Fakkel
  • Vragen? Mail naar verkoop@fakkel.nl
Verwachte levertijd: 1-3 werkdagen

16,40

Beschrijving

ONGEMAKKELIJKE TEKSTEN VAN DE APOSTELEN.

Recensie Kerkblad voor het Noorden.

Opnieuw is een boekje verschenen in de serie ‘Ongemakkelijke teksten’. Deze serie bespreekt teksten uit de Bijbel die vragen oproepen en bevreemding wekken. Dit is een mooie serie. Na een deeltje over teksten van Jezus en daarna over teksten van de apostel Paulus is een deeltje verschenen over teksten van de apostelen. Het gaat om teksten van Matteüs, Johannes en Petrus. Ook worden teksten genoemd uit de Handelingen der Apostelen en het evangelie van Lucas.Er komt op deze manier een groot scala aan onderwerpen aan de orde. Het is een boekje dat zich gemakkelijk laat lezen. Je kunt het gemakkelijk in een verloren moment oppakken om een hoofdstukje te lezen en daarna even gemakkelijk weer wegleggen. Je hoeft niet bang te zijn dat je de draad kwijtraakt.Enkele voorbeelden van vragen die naar voren komen zijn: Is Jezus geboren in het jaar nul? Is Jezus echt opgestaan? Waarom vier evangeliën? Al je bezit verkopen? Waarom moesten Ananias en Saffira sterven? Waarom Timoteüs wel besneden en Titus niet? Hoezo is de vrouw brozer? Een duizendjarig rijk? In totaal komen 75 vragen aan bod. Ook deze vraag of je eigenlijk wel bloedworst mag eten. De apostelen hebben tijdens een vergadering in Jeruzalem afgesproken dat ze niet-joden zullen vragen zich te onthouden van het eten van bloed (Hand. 15, 20).  Sommigen menen dat christenen zich ook vandaag moeten houden aan wat de apostelen toen hebben afgesproken. Dr. M. Mulder neigt ook tot die gedachte. Terecht merkt hij op dat de gemeente van Jeruzalem met deze bepaling ons een vraag stelt. Ze vraagt ons dat we goed letten op wat ons lichaam binnenkomt. Wanneer je daarop let, kan dat een teken zijn dat je je leven richt op de Schepper. Ieder die op God gericht is, zal sowieso daarop letten. Maar de christelijke kerk heeft deze afspraak van de apostelen losgelaten. Vandaag eten velen met smaak een biefstukje waar het bloed uitloopt. Dr. Mulder kan dat niet zo waarderen. Hij vindt dat de kerk zich daarmee geheel heeft losgemaakt van haar joodse wortels. Geheel, zo zegt hij. Dat is nogal wat. Ik vind dat wel wat sterk gezegd. Die afspraak die de apostelen hebben gemaakt, gold in die tijd onder die omstandigheden. Het was een overgangsgebod, zodat de christenen uit de heidenen geen belemmering zouden opwerpen voor de joden om hun hart aan Jezus de Messias te geven. Maar toegegeven: ons eetgedrag heeft alles te maken met onze dienst aan God. Bovendien: waar mogelijk en noodzakelijk houd je in concrete omstandigheden rekening met elkaar.Het boekje dat keurig is uitgegeven, bevat ook een aantal bijdragen van onze oud-hoofdredacteur dr. D. Visser. De andere medewerkers naast Michael Mulder en Dirk Visser zijn: Rob van Houwelingen, Reinier Sonneveld, Erik de Boer, Myriam Klinker–de Klerck en Pieter Lalleman.Het boekje wordt afgesloten met een tekstregister. De teksten worden besproken vanuit de Nieuwe bijbelvertaling.

J. Steensma, Feanwâlden                          

 

 

 

Elke gelovige kent wel de ervaring dat je in de Bijbel leest en vastloopt. Staat dat er nu echt? Wat heeft dat te betekenen? Hoe kan God dát nu bedoelen?
In dit boek worden 75’lastige’bijbelteksten van apostelen als Johannes, Lucas en Petrus op een toegankelijke manier verklaard. Daar bij wordt gekeken naar de grondtekst, de culturele achtergrond en de relatie tot andere teksten en uitspraken.

Extra informatie

Gewicht 304 g
Auteur

Uitgever

ISBN

9789058817037

Pagina's

0

Verschijningsdatum

22-11-2018

Groepscode

30

Categorieën: ,