Vreemd en bizar

Schelling, Piet

15,99

VREEMD EN BIZAR.

Trouwe Bijbellezers komen geregeld gedeelten tegen die ergernis of weerzin kunnen oproepen. Of niet, omdat ze die overslaan. Schelling, emeritus predikant en publicist is de uitdaging aangegaan om een twaalftal lastige verhalen te bespreken. Wat staat er? Wat is de bedoeling van de schrijver? Wat hebben ze ons te zeggen?Ik noem een paar van de behandelde teksten: over de twee berinnen die 42 jongens verscheuren omdat ze de profeet Elisa hebben bespot. Over de twee familiedrama’s in het gezin van Lot. Over Tamar die haar schoonvader Juda verleidt en zodoende stammoeder van Jezus wordt. Aansporing tot lichamelijke straf bij de opvoeding.In het eerste deel van zijn boek zet Schelling uiteen hoe wij volgens hem de bijbel moeten lezen. Hij legt daaruit alle nadruk op de manier waarop we lezen en geeft daarvoor vijf vuistregels. Belangrijk is het volgens hem te beseffen dat iets waar kan zijn zonder dat het echt gebeurd is. Dat de Bijbel niet met Gods Woord samenvalt. Dit boek is weliswaar mensenwerk, maar God laat zich er in zien.Veel lezers van dit blad zullen deze regels vreemd en bizar vinden en daardoor geen behoefte hebben dit boek te lezen. Ik heb dat wel gedaan en vond zijn commentaar bij de gekozen passages leerzaam. Ook wanneer ik het helemaal niet met hem eens was. Dat kan dus, dat je principieel een ander standpunt hebt en dat een ander iets hoort in of oproept bij een Bijbelgedeelte waardoor je verder wordt geholpen in het begrijpen van de Bijbel. Vandaar dat ik toch aandacht vraag voor dit boek.

Visser, Amersfoort

Geweld, mishandeling, seksuele uitspattingen, opdrachten die inhumaan zijn – het staat allemaal in de Bijbel. In dit boek zoekt de auteur antwoord op de vraag of deze bizarre verhalen betekenis hebben in onze tijd.

‘Daar kan ik niets mee!’, hoor je mensen wel eens zeggen, als zij een vreemd of bizar verhaal in de Bijbel lezen. Teksten die indruisen tegen onze wetgeving, onze normen en waarden, onze rechtsorde, onze humaniteit. We weten er geen raad mee, zeker niet als God daarin een rol speelt. Moeten we zulke teksten negeren, doodzwijgen? Of zoeken we naar een uitleg waar we in onze tijd wél mee uit de voeten kunnen?

Dat laatste doet Piet Schelling in dit boek. Hij bestudeert een aantal van zulke buitenissige teksten. Daarbij strijkt hij de ruwe teksten niet glad, maar probeert ze nauwkeurig te lezen en de boodschap voor deze tijd erin te ontdekken. Een spannende leesoefening die verrassende en bruikbare inzichten biedt. Een verrassend boek om te lezen en samen te bespreken of om te gebruiken bij preekvoorbereiding. Achterin het boek zijn suggesties voor het gesprek opgenomen.

Dr. Piet Schelling is emerituspredikant en publicist. Hij schreef over uiteenlopende thema’s, zoals bijbelverhalen, liturgie, muziek, ethiek, symboliek, spiritualiteit, ziekte en gezondheid. Recentelijk schreef hij’Mijn gelijk en ons geluk’, over de veelkleurige gemeente.

Gewicht 171 g

9789023970064

0