Mag je echt niet scheiden?

Delden, J.A. van

12,25

MAG JE ECHT NIET SCHEIDEN.

Ik heb dit boekje gelezen omdat ik in de gemeente best veel mensen tegenkom die gescheiden zijn. Dit boekje is bedoeld om bezinning op gang te brengen om huwelijksproblemen te voorkomen die kunnen uitlopen op een echtscheiding. De schrijver vindt dat door onjuiste interpretaties van bijbelteksten soms groot onrecht gedaan wordt aan mensen die met huwelijksproblemen kampen. Daarom bespreekt hij verschillende bijbel gedeelten over echtbreuk, echtscheiding en hertrouwen. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de uitleg en de conclusies niet geweldig vind. Ik zelf heb het gevoel dat de schrijver een bepaalde mening heeft over scheiden en hertrouwen en dat hij de bijbel gebruikt om dat te willen onderbouwen. Maar dat maakt dat er veel meer in de bijbelteksten wordt gelegd dan er in zit. En door die zwart-wit visie van de schrijver brengt hij meer mensen in moeilijkheden dan wat hij juist wil bestrijden. Met de schrijver kies ik voor het absoluut gezag van de bijbel, maar de schrijver onderkent te weinig de ontwrichting van deze wereld en in het huwelijk. Ook een christenmens heeft te maken met deze gebrokenheid. Dat we in de kerk veel aandacht mogen geven aan goed onderwijs ter voorbereiding van een christelijk huwelijk mag voor alles duidelijk zijn. Dat we in de kerk zullen staan om mensen die te maken hebben met huwelijksproblemen en met scheiding zal heel wat beter kunnen. In die zin vind ik het boekje wel van betekenis, dat hierin bijbelse notities aan de orde komen, die ook in de gesprekken een plaats mogen/moeten krijgen. Tenslotte hoeven we in de kerk niet alles voor zoete koek aan te nemen en in alles meegaan met wat in de maatschappij vanzelfsprekend lijkt te worden.

Dronten                                                                                                       H. Jonkman

Hoe kun je voorkomen dat huwelijksproblemen uitlopen op een scheiding? En als het toch zover komt, hoe staan we daar dan tegenover? Mag je hertrouwen? Wat kun je doen als omstander?

Koos van Delden constateert dat door onjuiste interpretaties van bijbelteksten soms groot onrecht wordt gedaan aan mensen die met huwelijksproblemen kampen. Daarom onderzoekt hij opnieuw bijbelteksten over echtbreuk, echtscheiding en hertrouwen. Wat dan opvalt, is dat God heel praktische en heldere richtlijnen geeft, die getuigen van wijsheid en inzicht in onze onvolkomenheden.

Het boek bevat ook een hoofdstuk over ‘Hoe bouw je aan een huwelijk’ en een hoofdstuk over ‘Vergeven’.

Koos van Delden is docent aan de Evangelische Hogeschool en schrijver van diverse boeken, waaronder Geloven is liefhebben.

Gewicht 115 g