Liefde voor israel nader bekeken

Paas, Steven

8,99

LIEFDE VOOR ISRAEL,NADER BEKEKEN.

In 2014 verscheen van Paas: Israëlvisies in beweging. In dat boek zette hij zijn visie op de positie van Israël en de relatie van dit volk tot de kerk helder en scherp uiteen. Omdat naar zijn overtuiging in Christus al Gods beloften in vervulling zijn gegaan en Hij het hart van het evangelie is, is door zijn komst de positie van Israël fundamenteel veranderd. Voor Christus was dit volk een specifieke schakel in Gods heilsplan, maar daarna is het een volk als alle andere geworden. Dat wil niet zeggen dat God Israël verworpen heeft. Kijk maar naar alle Joden die tot geloof in Christus kwamen en komen. We moeten er als christenen echter voor waken dat niets en niemand een positie krijgt toegemeten die een schaduw werpt over Christus’ heilswerk.Bijbelgetrouwe christenen zijn het met Paas eens dat Jezus de Christus is, door wie verloren zondaren worden gered en kinderen van God worden. Maar velen van hen zijn van mening dat niettemin Israël Gods bijzondere volk is gebleven, voor wie zijn beloften zijn blijven gelden, met het vooruitzicht op een massale Joodse erkenning van Jezus als de Messias. Onder hen was veel kritiek op het eerste boek van Paas.Daarom zet hij in dit nieuwe boek, als antwoord op een aantal eenzijdige reacties, zijn standpunt nog eens uiteen.

Dat doet hij opnieuw helder, maar ook milder dan in zijn eerste boek. Maar hij doet niets af van zijn vaste overtuiging dat het in Gods openbaring om Christus gaat en dat daarom ook in het christelijk geloof alles om Hem moet draaien. Daarom is hij sceptisch tegenover alle denken waarin Israël voor geloof en kerk (te) belangrijk gemaakt wordt. Hij is (volgens mij soms te) beducht dat het fundamentele verschil tussen het Joodse en het christelijk geloof uit het oog wordt verloren. Daarom  heeft hij er niets mee op als het vak Judaïca een te grote plaats krijgt in de theologische opleiding. Ook is hij van mening dat officiële kerkelijke contacten met Joden niet de vorm van een dialoog zouden moeten hebben. Ook aan hen moet vanuit de Schriften verkondigd worden, dat Jezus de Messias is. Het voordeel dat zij voor het grootste deel dezelfde Bijbel hebben blijkt in de praktijk dikwijls een nadeel. Orthodoxe Joden lezen die namelijk wezenlijk anders dan christenen. Voor dat wezenlijke verschil vraagt hij alle aandacht.Hij doet dat ook in historisch perspectief. Daarbij besteedt hij in dit boek veel aandacht aan Maarten Luther. De belangrijkste reden daarvoor is gelegen in het feit dat Luther op onovertroffen wijze Christus in het hart van zijn geloof en theologie heeft gesteld. Daarbij had hij waardering voor het Joodse volk, maar meer dan eens heeft hij zich ook ongezouten over hen uitgelaten. Van dat alles doet Paas in drie hoofdstukken uitvoerig verslag. Hij benoemt eerlijk de ongeoorloofde uitglijders van de reformator op dit punt, maar laat ook de andere kant zien. Bovenal laat hij zien wat er met Luther gebeurde toen de Heilige Geest hem de Bijbel leerde lezen. De poort van het paradijs ging voor hem open. Hij las Johannes 3, 16 heel persoonlijk. God heeft Maarten Luther zo lief gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon in de wereld zond, om te redden van het verderf en eeuwig leven te geven.Vanuit diezelfde overtuiging leeft Paas en schreef hij zijn boek. In de hoop dat hij medechristenen ervan kan overtuigen dat bij de belijdenis dat Jezus de Christus is hoort dat werkelijk Hij het alleen is. Daarom is het de moeite waard om naar zijn stem te luisteren. Om samen te luisteren naar de boodschap van Gods liefde in Christus: voor Israël en alle andere volken.

Visser, Amersfoort

Sympathie voor het hedendaagse Israël is voor de auteur vanzelfsprekend, evenals christelijke liefde voor de Joodse naasten. Bestrijding van antisemitisme of Jodenhaat beschouwt hij als een belangrijke opdracht.
Maar zijn die positieve gevoelens onbegrensd en kunnen ze een portaal vormen naar religieuze liefde of verering? Paas onderzoekt nieuwe en oude vormen van Israëlliefde, die na de Holocaust – mede als reactie daarop – zijn ontstaan of opnieuw nadruk hebben gekregen. Hij keert zich tegen doorslaande sympathie en blinde verering van Israël met een ideologisch karakter. Echte liefde voor het Joodse volk kan niet heen omde fundamentele tegenstelling tussen het Christendom en het Judaïsme, waarbij de aanvaarding of verwerping van Jezus Christus het criterium is. Dat staat een’abrahamitische oecumene’in de weg. De schrijver ziet geen Bijbelse reden om verwachtingen voor en van het huidige Israël hoger af te stemmen dan die ten aanzien van enig ander volk. Het Evangelie van Gods genade kent geen nationale of etnische privileges meer.
Dit boek beoogt bij te dragen tot een Bijbelse beoordeling van verwachtingen voor én van Israël, die na de verschrikkingen van Auschwitz zijn herleefd ennieuw zijn gevormd. Extra aandacht is geschonken aan de uitzonderlijke hoop en liefde voor Israël van orthodoxe christenen, die beslist geen’Israëlisten’of’Christenzionisten’willen worden genoemd. In acht hoofdstukken komen de volgende aspecten aan de orde.Hoofdstuk 1 beschrijft de aard van de liefde in de relatie tot Israël. Het Evangelie staat religieuze liefde voor idolen niet toe, maar vraagt om christelijke naastenliefde die gevoed wordt door Gods liefde. Hoofdstuk 2 bespreekt de kern van de Bijbel, die tegelijk de sleutel is tot het verstaan van het Nieuwe Testament én het Oude Testament. Dat gebeurt aan de hand van de christocentrische Schriftvisie van kerkhervormer Maarten Luther. Voor Luther is Gods liefde, belichaamd door Jezus Christus, het allesbeheersende centrum van de openbaring.
De hoofdstukken 3 en 4 laten zien hoe dit beginsel zich verhoudt tot Luthers geschriften over de Joden. Die hebben een missionaire bedoeling, gericht als ze zijn op de bekering van de Joden, maar zijn met het oog op de Joodse godsdienst, het Judaïsme, ook apologetisch en polemisch van aard. Luther wijst het Judaïsme onomwonden van de hand, omdat daarin geen plaats is voor Jezus als Gods Zoon en Messias. Als kind van zijn tijd heeft Luther helaas ook onaanvaardbare uitlatingenover de Joden gedaan, waarmee hij onbewust en onbedoeld latere antisemieten in de kaart heeft gespeeld. Hoofdstuk 5 definieert het verschil tussen enerzijds het noodzakelijke principiële christelijke verzet tegen de religie van het Judaïsme en anderzijds het steeds weer de kop opstekende kwaad van het antisemitisme (= Jodenhaat). Christendom en antisemitisme zijn onverenigbaar.
Hoofdstuk 6 geeft een overzicht van de verschillende gestalten van Gods genadeverbond vanaf het Paradijs tot de komst van Christus. De belangrijkste zijn het eeuwige verbond met Abraham en het verbond met Israël, dat is voltooid en opgenomen in Christus, in Wie het zich uitstrekt tot alle volken. Hoofdstuk 7 trekt die lijn door en laat zien dat in Christus de etnische verschillen tussen de volkenzijn opgeheven. Het nabijbelse Israël heeft geen exclusieve verbondsstatus meer. Het is niet beter of minder en niet hoger of lager dan andere volken. Er zijn in principe geen Bijbelse verwachtingen voor Israël die niet ook voor de andere volken gelden. Hoofdstuk 8 verdedigt het Evangelie van vrije genade als een bijzondere boodschap voor gewone volken, inclusief het Joodse. De prediking ervan moet worden gezuiverd van etnische en wettische inmengingen of condities, die haar voor Joden én niet-Joden onverstaanbaar en krachteloos dreigen te maken.
Een bibliografie met primaire en secundaireliteratuur is toegevoegd. Het boek is extra toegankelijk gemaakt door een register.

Gewicht 256 g

9789491583728