Ongemakkelijke teksten van paulus

  • 30 dagen bedenktijd
  • €2,95 verzendkosten. Boven de €29 gratis verzending.
  • Betaal veilig met iDeal
  • Met je aankoop steun je de missie van Stichting De Fakkel
  • Vragen? Mail naar verkoop@fakkel.nl
Verwachte levertijd: 1-3 werkdagen

16,40

Beschrijving

ONGEMAKKELIJKE TEKSTEN VAN PAULUS.

Recensie Kerkblad voor het Noorden.

De brieven van Paulus zijn niet altijd even gemakkelijk. Daarin staan ook nogal wat uitspraken die op het eerste gezicht vreemd overkomen of zelfs ergernis wekken. Daarbij kunnen we bijvoorbeeld denken aan uitspraken over de positie van de vrouw, over homoseksuele omgang, over de overheid, over slavernij, over de wet van God, over Israël.In een fraai boekje dat verschenen is in de reeks Ongemakkelijke teksten zijn vijfenzeventig teksten van Paulus bijeengebracht die vreemd, dwaas of ergerlijk overkomen. Aan elke tekst worden enkele bladzijden gewijd.Het boekje geeft in kort bestek informatie over de besproken teksten. Soms gaat die informatie vergezeld van een meditatieve opmerking, een anekdote, een aanwijzing hoe je met bepaalde teksten moet omgaan, de stand van zaken in de discussie over een bepaald onderwerp of een kritische vraag aan het adres van de kerk.In de bespreking van een tekst over het huwelijk wordt terecht opgemerkt dat Paulus het alleen-zijn niet moreel beter vindt dan gehuwd-zijn: het alleen-zijn maakt je niet als mens beter. Soms kan het alleen-zijn wel in praktisch opzicht beter zijn. Dat is wat de apostel dan ook bedoelt wanneer hij schrijft dat hij wilde dat ieder was zoals hij. In bepaalde situaties is alleen-blijven praktisch gezien beter.Onjuist is de gedachte dat Paulus met ‘knapenschenders’ (1 Kor. 6, 9-10) alleen die mannen bedoelt die omgang hebben met ‘knapen’. De term duidt in het algemeen op ‘mannen die bij mannen liggen’.Ook bij de bespreking van Romeinen 1 zijn vragen te stellen. Anders dan de schrijver van het desbetreffende hoofdstuk beweert, spreekt Paulus niet alleen over mannen die eigenlijk een heteroseksuele gerichtheid hebben en dan om de een of andere reden kiezen voor een homoseksuele omgang. Ongenuanceerd is het wanneer wordt gezegd dat vergeleken met vroeger celibatair leven een stuk zwaarder is geworden. Hoe weet de auteur dat? Is daar onderzoek naar gedaan? Zou de vermaning van Paulus tot onthouding in die tijd ook niet moeilijk zijn geweest? En leggen wij elkaar binnen de gemeente op in bepaalde omstandigheden af te zien van seksuele omgang? Zou dat ook niet een gebod van God kunnen zijn? Kun je dan nog de vraag stellen of het ‘eerlijk is (…) iemand het celibaat op te leggen’. Wat we in dat hoofdstuk lezen is toch allemaal wel wat kort door de bocht.Ook is de bewering twijfelachtig dat je voor zelfbeheersing een charisma (genadegave) moet hebben. Weliswaar spreekt Paulus over een bijzondere gave van ongehuwd-zijn (1 Kor. 7, 7), maar dan doelt hij waarschijnlijk op diegenen die hun gave inzetten voor de opbouw van de gemeente. Als je de nadruk legt op de gave van zelfbeheersing dan zou dat voor iemand die om bepaalde redenen niet kan trouwen een excuus kunnen zijn te kiezen voor een vorm van ongeordende liefde. Hij zou daarvoor dan kiezen onder het mom dat hij de gave van ongehuwd-zijn niet bezit. De auteur die hierover schrijft heeft blijkbaar over het hoofd gezien dat zelfbeheersing ook wordt genoemd bij de vrucht van de Geest (Gal. 5, 22). Die vrucht is iedere christen gegeven. Zonder die vrucht geen christen-zijn. Dat mag dan ook van iedere christen worden gevraagd: zelfbeheersing.Voor het overige, een heel lezenswaardig boekje. Het tekstregister maakt het geheel compleet. De medewerkers aan dit boekje zijn: Rob van Houwelingen, Reinier Sonneveld, Erik de Boer, Myriam Klinker–de Klerck, Michael Mulder, Dirk Visser en Gie Vleugels. De teksten worden besproken vanuit de Nieuwe bijbelvertaling.

Feanwâlden                                                                                                   D. J. Steensma

 

 

.

 

 

Het succesvolle Ongemakkelijke teksten van Jezus wordt nu vervolgd met een boek over Paulus. Deze apostel was een groot en vernieuwend denker, maar hij is ook berucht om zijn stellige uitspraken. Hoe moet je dergelijke bijbelteksten lezen?

Discrimineert Paulus homoseksuelen?

Is hij nu voor of tegen de wet?

Waarom klinken zijn uitspraken soms zo nukkig en dwars?

Een groep bijbelwetenschappers heeft zich samen met Reinier Sonneveld over 75 van zulke lastige teksten an Paulus gebogen. Erik de Boer, Rob van Houwelingen (mederedacteur), Myriam Klinker-De Klerck, Michael Mulder, Dirk Visser en Gie Vleugels komen met verrassende en actuele inzichten.

Er zijn nog enkele delen met ongemakkelijke teksten in ontwikkeling, namelijk over de andere apostelen en over teksten uit het Oude Testament.

Extra informatie

Gewicht 296 g
Uitgever

ISBN

9789058816740

Pagina's

0

Verschijningsdatum

20-09-2018

Groepscode

30

Categorieën: ,