Ongemakkelijke teksten van jezus

16,40

ONGEMAKKELIJKE TEKSTEN VAN JEZUS.

Ongemakkelijke teksten. Van die teksten van en over Jezus waarbij je je afvraagt: hoe moet ik dit nu begrijpen? De redacteuren hebben 75 van die teksten op een rij gezet. Zoals, om er enkele te noemen: verleidt God?, vijanden liefhebben?, mag je nooit scheiden?, je ouders haten? We komen ze tegen in onze Bijbel die lastige teksten. Soms lezen we verder en denken: ‘ik zal het wel verkeerd begrijpen’. Een andere keer kan het zijn dat we een bij ons opkomende vraag wegdrukken omdat wat Jezus hier blijkbaar zegt niet in lijn is met onze eigen opvatting. Dit boekje helpt om een aantal ongemakkelijke teksten beter (anders) te begrijpen. Het is niet de eerste uitgave die zich werpt op dit soort teksten. De schrijvers verwijzen naar F.F. Bruce die in 1984 Hard Sayings of Jesus het licht liet zien. Het boek van Bruce noemen zij ‘typisch Amerikaans’. De schrijvers verwerken in hun boek, zo stellen zij, de laatste ontwikkelingen in de nieuwtestamentische wetenschap en behandelen daarnaast ook ‘typische vragen van Nederlandstalige mede gelovigen’. Ik had het wel aardig gevonden als ze hadden aangegeven welke vragen dat dan zijn. In twee à drie bladzijden wordt elk ‘vraagstuk’ behandeld. Zo verkrijgt de lezer kort maar krachtig uitleg. Naast de redacteuren leveren Erik de Boer, Gerrit van Ek en Gie Vleugels bijdragen. Het boek is prettig leesbaar en is voorzien van een tekstregister. Je kunt het uiteraard van achteren naar voren lezen maar het leent zich ook uitstekend om te grasduinen. Een boek dat kan helpen om misverstanden over Jezus’ woorden weg te nemen. Jongeren en ouderen kunnen er hun voordeel mee doen. Op de achterflap staat vermeldt dat het geschikt is voor gelovigen, half-gelovigen en niet-gelovigen. Soms is het taalgebruik dusdanig dat enige bekendheid met de Bijbel gewenst is. Reinier Solleveld schreef een inleiding op dit boek waaruit ik graag – tot slot – het volgende citeer: ‘de werkelijke scheiding tussen de lezers [van de Bijbel] ontstaat niet door hun intellectuele capaciteiten (of het gebrek daaraan), maar door hun verlangen (of het gebrek daaraan) naar God. Alleen wie zoekt zal vinden. Wie niet zoekt, vindt alleen zichzelf.’ Het is mooi dat ‘Ongemakkelijke teksten’ wil helpen bij deze belangrijke, nee belangrijkste zoektocht.

Groningen                 N. Vennik

Waarom zegt Jezus dat zijn volgelingen hun familieleden moeten ‘haten’?

Hoe kunnen sommige bijbelteksten zo tegenstrdijdig overkomen?

Wat bedoelt Jezus als hij zijn komst ‘met vuur’ aankondigt?

Iedereen die de Bijbel leest, kent ongemakkelijke momenten. Uitspraken van Jezus zijn soms moeilijk te begrijpen of komen hard over. Hoe ga je daar mee om?

In Ongemakkelijke teksten van Jezus worden 75 van zulke uitspraken behandelt. Vijf kenners van het Nieuwe Testament hebben samen met de populaire auteur en theoloog Reinier Sonneveld deze teksten bestudeerd. Ze gebruiken de nieuwste wetenschappelijke inzichten en leggen de uitspraken van Jezus in hedendaagse taal uit. Geschikt voor gelovigen, half-gelovigen en niet-gelovigen.

De vijf nieuwtestamentici zijn: E.A. de Boer, G. van Ek, P.H.R. van Houwelingen (red.), A. Noordegraaf en G.A.M. Vleugels.

Gewicht 262 g

9789058815064