Tegendraads gelezen

Ziel, C.N. van der

9,99

TEGENDRAADS GELEZEN.

Van der Ziel heeft de heilige Schrift gelezen met een meditatieve luisterhouding. Open voor het Woord en de Geest heeft hij voornamelijk geluisterd naar Jezus en Paulus. Daarbij ontdekte hij dat beiden ontmaskerend reageren op de tendensen van hun tijd. Anders gezegd: zij halen heilige huisjes omver. De schrijver noemt die huisjes iconen, voor zover er afgoderij mee bedreven wordt. En als ze geestelijke hoogmoed en geldingsdrang in stand houden. Het meest in het oog springende ‘heilige huis’ was de tempel. Dat was in de dagen van Jeremia al zo, en zeker in de tijd van Jezus. Jezus is echter de echte en nieuwe tempel, en door Hem zijn gemeente. Voor de Joden was er veel geloof nodig om dat mee te maken.

Voor christenen is het trouwens in wezen niet anders, omdat ook wij ons graag tevredenstellen met wat echt lijkt, terwijl het maar een icoon is. In wezen is het dan echter een obstakel voor een echte relatie tot God.

Om een levende geloofsrelatie met de Here gaat het Van der Ziel. Daarom heeft hij met grote aandacht en liefde de Schriften gelezen. Hij heeft daarbij ontdekt dat die voor ons tegendraads zijn, en ook als zodanig gelezen willen worden. Gods Woord ontmaskert ons. Het ontdekt ons aan onszelf. Dat doet pijn, maar is vooral heilzaam. In de toepassing zet de auteur vraagtekens bij een overvloedig gebruik van beelden ter illustratie van de verkondiging. Dat is uiteraard bedoeld als verduidelijking, maar volgens hem leidt het vaak af en werkt het als een stoorzender. Daarom pleit hij voor terughoudendheid. Maar vooral voor beeldende prediking, nadat aandachtig geluisterd is naar het Woord van God.

De invalshoek die Van der Ziel koos (of ontdekte) is origineel. Hem volgen op zijn leesavontuur is boeiend, maar soms ook wel wat vermoeiend. Hij hamert gedurig op hetzelfde aambeeld, met gebruik van dezelfde woorden. Daartegenover staat de eigen en frisse aanpak van de auteur. Hij heeft vergezichten, die hij ook graag aan de welwillende lezer wil laten zien. Het loont de moeite deze studie te lezen, want het is een boek met een ziel!

1. Visser, Amersfoort

Tegendraads gelezen

Dit boek gaat over ontmaskering van ‘iconen’ of gekoesterde beeldvormingen in Bijbelse tijden, door Jezus en Paulus.

De auteur pleit voor een verfrissende manier van Bijbellezen. Hij wil de zeggingskracht van het Evangelie van stof ontdoen door eerbiedig te luisteren naar de tekst, zonder onze eigen cultureel bepaalde voorstellingen daarin te laten domineren.

Kees van der Ziel behandelt onder andere Jezus’ visie op rentmeesterschap en gastvrijheid.

9789085202974

200