Eten met Jezus

Paas, S.

14,99

ETEN MET JEZUS.

Het was me nooit zo opgevallen, maar het Evangelie naar Lucas is een boek met relatief veel maaltijden. Dat werd me duidelijk door het boekje ‘Eten met Jezus’.  Het boek bevat een aantal studies over de in Lucas beschreven maaltijden. Elk van deze studies wordt afgesloten met een aantal vragen waarover je als groep met elkaar kunt doorspreken. Zeer geschikt dus ook voor een Bijbelstudie groep, eventueel gekoppeld aan een maaltijd! De manier van vertellen is boeiend en aansprekend, in de taal van vandaag.De bijbelstudies zijn in eerste instantie geschreven voor Via Nova, een jonge christelijke gemeente in Amsterdam. De studies zetten de maaltijdverhalen weer fris voor ons neer. De farizeeër lijkt verdacht veel op de ijverige, behulpzame en oprechte christen van vandaag. En het zootje ongeregeld zoals bijvoorbeeld de tollenaar, die bij ons wellicht op wat meer sympathie kon gaan rekenen, is niet meer of minder dan iemand die je fiets afjat waar jij zo hard voor gewerkt hebt. Mooi wordt ook het contrast neergezet tussen de afstandelijke Simon en de prostituee die Jezus’ voeten zalft. Bijzonder ook de beschrijving van hoe zij de van oorsprong vrouwelijke verleidingstrucs, haardracht en parfum, inbrengt en weggeeft.Het boek maakt duidelijk dat door de komst van Jezus het feest van genade maar ook  van veranderende kracht is aangebroken. De verhalen over de maaltijden schuren en ontroeren. Ze kloppen aan de deur van je hart door de ontmoeting met Jezus’ liefde en scherpzinnigheid. En zo komen allerlei thema’s voorbij: status, eer, ego, het echte dienen, religieuze regeltjes, afstand en nabijheid, uitbuiting.Ook is er apart aandacht voor de noodzaak van Jezus’ kruisdood. Voor wie denkt dat Jezus’ dood een soort mechanisch trucje is of een boekhoudkundige handeling die God nodig had om ons aan te nemen,  wacht nog een mooie uitleg over het hoe en waarom.Het is de insteek van dit boekje om de verhalen zo voor het voetlicht te brengen, dat we  aangesloten kunnen raken op de krachtstroom van het Koninkrijk der hemelen. Want het Koninkrijk is beschikbaar geworden. Nu. Zoals er elektriciteit beschikbaar is in uw huis, zo lezen we.  Nu nog de stekker erin steken. Om weer meer mens van te worden, gevuld met vreugde en liefde.

Hoogeveen                       Nynke Sikkema-Holwerda

Samen eten was voor Jezus een deel van zijn missie. Door met hem te eten, veranderden mensen. Aan tafel werd iets duidelijk van de wereld die hem voor ogen stond.
Eten en drinken was belangrijk voor Jezus. Als er iets te vieren was, was hij erbij. Veel mensen waardeerden de boeiende gesprekken die ontstonden. Als Jezus maar niet zulke pijnlijke dingen zou zeggen. En als hij maar niet van die rare mensen zou mee-nemen… Een ‘veelvraat’ en een ‘dronkaard’ noemden tegenstanders hem. In het voorjaar van 2011 heeft Via Nova, een jonge christelijke gemeente in Amsterdam, een serie samenkomsten gehouden over gedeelten uit het boek Lucas. Het zijn allemaal gedeelten waarin het gaat over Jezus aan tafel. In dit boekje staan negen bijbelstudies die gebaseerd zijn op deze samenkomsten.

Gewicht 190 g

9789023920816

96