Bijbelse toekomstverwachting

Lange, G. de

  • 30 dagen bedenktijd
  • €2,95 verzendkosten. Boven de €29 gratis verzending.
  • Betaal veilig met iDeal
  • Met je aankoop steun je de missie van Stichting De Fakkel
  • Vragen? Mail naar verkoop@fakkel.nl
Verwachte levertijd: 1-3 werkdagen

19,90

Beschrijving

Bijbelse toekomstverwachting

Uitleg bij Daniël, Openbaring en Jezus’rede op de OlijfbergAls Zijn discipelen vragen naar de voleinding van de wereld en Zijn wederkomst, gaat Jezus zitten op de Olijfberg. Hij neemt de tijd voor dit belangrijke onderwerp. Opmerkelijk genoeg verwijst Jezus naar de profeet Daniël en waarschuwt Zijn volgelingen om waakzaam te blijven.
God Zelf moedigt ons aan om Zijn Woord te onderzoeken en geeft stukje bij beetje meer inzicht, zo ervaart auteur Gerard de Lange, In Bijbelse toekomstverwachting geeft de emeritus predikant van de Nederlands Gereformeerde Kerk in Ede uitleg bij het boek Daniël, Openbaring en Jezus’rede op de Olijfberg.De Langes doctoraalscriptie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn over de verwoestende gruwel in Daniël en in de Evangeliën vormt de basis voor dit werk dat een heldere en eenvoudige uitleg geeft van de eindtijd. Het licht niet alleen het boek Daniël en Jezus’rede over de laatste dingen toe maar behandelt ook alle hoofdstukken van het boek Openbaring.De auteur gebruikt aansprekende beelden ter verduidelijking. Zo ziet hij de verkondiging van het Evangelie als een steen die in het water wordt gegooid. Als watergolven vanuit een steen in Jeruzalem reist het Evangelie naar de einden der aarde om terug te keren tot waar ze ontstonden: in Jeruzalem.Nawoord door prof.dr. J. Hoek

Recensie Kerkblad voor het Noorden

Vol verwachting nam ik dit boek ter hand, daartoe gestimuleerd door de positieve beoordeling van prof. J. Hoek. In een nawoord noemt hij het een inhoudsrijke studie, waarvan de kracht ligt in een heldere uitleg van veel Bijbelgedeelten over de nabije Toekomst. Na lezing heb ik het echter enigszins teleurgesteld weggelegd, omdat ik prof. Hoek in zijn oordeel slechts ten dele kan bijvallen.

Ds. De Lange is Nederlands-Gereformeerd emerituspredikant. Hij laat in zijn voorwoord weten, dat hij altijd al een zekere belangstelling had voor de Bijbelse toekomstverwachting. Daarom preekte hij er geregeld over. Tevens schreef hij onder begeleiding van prof. dr. T.M. Hofman uit Apeldoorn een scriptie over: de verwoestende gruwel. Die uitdrukking komt, in enkele varianten, vier keer voor in het boek Daniël. Jezus gebruikt haar in zijn onderwijs over de toekomst, onder andere in Markus 13.

Deel 1 is inleidend over verschillende aspecten van de Bijbelse gerichtheid op de toekomst. De auteur geeft daarbij veel aandacht aan het boek Daniël. In deel 2 geeft De Lange een eenvoudige weergave van zijn scriptie. Dat is het meest interessante stuk van deze studie. Deel 3 gaat over de uitdrukking de Mensenzoon, te vinden in Daniël 7:9-10 en veelvuldig in de evangeliën gebruikt voor Jezus.

Deel 4 ten slotte is een korte verklaring van het boek Openbaring en beslaat twee derde van deze studie. Dit deel geeft de indruk dat het (de samenvatting van) een serie preken is over het laatste Bijbelboek. In elk geval is in dit deel de toon anders dan in de rest van het boek: bemoedigend en waarschuwend.

Opvallend vind ik dat De Lange uit Openbaring 7 en 12 afleest dat er een tijd komt dat de gelovigen uit de heidenen zullen delen in de hemelse realiteit, terwijl dan Gods volk op aarde voornamelijk zal bestaan uit joden-christenen, die door God zijn verzegeld. Dat gebeurt volgens hem tegen de tijd van het wereldeinde, waarin er herstel is voor Israël als land en volk, en eveneens voor Jeruzalem, met vermoedelijk de herbouwde tempel. Deze uitleg past precies in de visie dat Openbaring 20 een duizendjarig vrederijk voorspelt. Maar volgens de schrijver is dat geen juiste verklaring van dit hoofdstuk. In het boek Openbaring wordt namelijk de tijd tussen hemelvaart en wederkomst telkens belicht vanuit een ander gezichtspunt, ook in hoofdstuk 20. Hij stelt dat kortweg, zonder in te gaan op de argumenten van hen die dat bestrijden. Evenmin legt hij uit hoe dit zich verhoudt tot zijn visie op Israël in de eindtijd. Ook geeft hij geen aandacht aan de uitleg van de gereformeerde theologen die Openbaring 20 net zo lezen als hij, maar volgens wie de hoofdstukken 7 en 12 niet specifiek over Israël gaan.

Een ander punt is de stelling van De Lange dat de antichrist zich (in de tempel) in Jeruzalem zal manifesteren. Ook vereenzelvigt hij ‘de verwoestende gruwel’ en ‘de  mens van de wetteloosheid’ (in 2 Tessalonicenzen 2) met de antichrist. Voor deze stelling en identificatie moet je wel wat exegetische knopen doorhakken. Dat gebeurt echter niet in deze studie. Ze geeft integendeel de indruk dat het eenvoudig en duidelijk is voor wie gelovig en aandachtig Bijbel leest. Omdat mijn indruk anders is, beantwoordde dit boek niet aan mijn hoge verwachting. Het is jammer dat ik niet positiever kan zijn, want het is een met geloofspassie geschreven boek over een hoogst belangrijk onderwerp.

 

Amersfoort, D. Visser

 

Extra informatie

Gewicht 625 g
Auteur

Uitgever

ISBN

9789081891479

Pagina's

220

Verschijningsdatum

06-11-2018

Groepscode

10