Wandelen in het stof van rabbi Jezus

Tverberg, Lois

  • 30 dagen bedenktijd
  • €2,95 verzendkosten. Boven de €29 gratis verzending.
  • Betaal veilig met iDeal
  • Met je aankoop steun je de missie van Stichting De Fakkel
  • Vragen? Mail naar verkoop@fakkel.nl
Verwachte levertijd: 1-3 werkdagen

17,95

Beschrijving

Wandelen in het stof van rabbi Jezus

Heb je je ooit afgevraagd hoe het zou zijn om naar Jezus te luisteren in Zijn tijd in Zijn land, alsof je een van Zijn discipelen bent? Zou de betekenis van Zijn woorden veranderen ten opzichte van nu, in het Nederland van de 21ste eeuw?

Lois Tverberg onderzocht Jezus’ lessen in hun oorspronkelijke context en ontdekte zo een bron aan diepere betekenissen die voor ons verloren is gegaan. In dit boek leert ze ons hoe Zijn woorden en gelijkenissen op verrassende wijze aan kracht winnen door ze in de Midden-Oosterse cultuur te plaatsen en hoe we inzichten – bijvoorbeeld over bidden met choetspa – kunnen opdoen uit de Joodse wereld waar Jezus deel van uitmaakte.

Ken je de Joodse religieuze en culturele achtergrond van Jezus, dan weet je ook waarom Zijn discipelen alles opgaven om Hem te volgen. Alleen al de Hebreeuwse sleutelbegrippen in dit boek zullen je Bijbellezen als Christen verrijken en je geloof versterken.

Ga mee en zoek een plekje in Jezus’ publiek. Verdiep je geloof door naar Hem te luisteren met de oren van een van Zijn discipelen uit de eerste eeuw. Onderweg zul je praktische manieren vinden om te leven als Jezus’ discipelen en zal je geloof zich vernieuwen om je dichter bij God te brengen.

Recensie Kerkblad voor het Noorden.

Lois Tverberg is een Amerikaanse en afgestudeerd in de biologie. Ze groeide op in een toegewijde Lutherse familie. Ze besloot bijna twintig jaar geleden een cursus te volgen over de historische achtergronden van de Bijbel. Daardoor veranderde haar kijk op de Bijbel en op de woorden van Jezus. Ze verdiepte zich er verder in en deed mooie ontdekkingen. In haar boek(en) geeft ze die door, gedreven en met enthousiasme.Uit de (onder)titel blijkt dat het de schrijfster niet alleen gaat om interessante wetenswaardigheden, maar vooral om te leren beter naar Jezus te luisteren. Als we Hem namelijk beter begrijpen, zal dat impact hebben op onze manier van geloven. Haar boek heeft drie delen, die zijn onderverdeeld in veertien hoofdstukken:

  1. De woorden van onze rabbi horen als nooit tevoren
  2. Leven naar de woorden van rabbi Jezus
  3. Het Woord bestuderen met rabbi Jezus

In hoofdstuk 1 stelt ze dat voor veel christenen de Bijbeltekst onder het stof van de eeuwen is gekomen. Zo was het ook voor haar. Zij wil haar lezers doen delen in haar verrassing hoe fris Jezus’ woorden klinken, als ze ontdaan zijn van die stoflaag.Het kan heel simpel beginnen: je ontdekt dat in ‘de samenvatting van de wet’ Jezus twee oudtestamentische teksten samenvoegt.Vervolgens behandelt ze in drie hoofdstukken het dubbele liefdesgebod, te beginnen bij het: ‘Hoor, Israël! De HERE onze God, de HERE is één.’ Horen is gehoorzamen, die komt uit en leidt tot onvoorwaardelijke liefde voor God. Die liefde brengt liefde tot de naaste met zich mee.Bij de naastenliefde geeft Tverberg veel aandacht aan de slotwoorden: als jezelf. Ze stelt vast dat het wel heel veel gevraagd is om een ander lief te hebben als jezelf. Is dat werkelijk Gods bedoeling? Volgens haar pleit er veel voor om zo te vertalen: heb je naaste lief, want hij is aan jou gelijk. Ze haalt teksten uit het Oude en Nieuwe Testament aan ter bevestiging van deze keus. Onder andere het woord van Jezus in Matteüs 7,12: ‘Alles wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.’Ook in de rest van haar boek belicht ze woorden van Jezus vanuit de Joodse achtergrond. Ze doet dat met kennis van zaken en in een prettige stijl. Wel kwam ik enkele merkwaardige zinnen tegen. Ik weet niet of dat aan de schrijfster of aan de vertaler ligt. Echt storend is het niet. Integendeel; ik beveel dit boek hartelijk aan bij mensen die graag naar Jezus luisteren.Ten slotte: het is fantastisch dat uitgeverij Toetssteen, die pas sinds 2012 bestaat, dit boek op de Nederlandse markt heeft gebracht.

 Amersfoort, D. Visser

 

 

Extra informatie

Gewicht 426 g
Auteur

Uitgever

ISBN

9789081891455

Pagina's

128

Verschijningsdatum

06-11-2018

Groepscode

30

Categorieën: ,