Onvoorstelbaar

Reitsma, b.

  • 30 dagen bedenktijd
  • €2,95 verzendkosten. Boven de €29 gratis verzending.
  • Betaal veilig met iDeal
  • Met je aankoop steun je de missie van Stichting De Fakkel
  • Vragen? Mail naar verkoop@fakkel.nl
Verwachte levertijd: 1-3 werkdagen

13,99

Beschrijving

Onvoorstelbaar

Bekende gelijkenissen van Jezus, die opnieuw gaan spreken tegen de achtergrond van de cultuur van Jezus tijd.

De gelijkenissen van Jezus zijn uit het leven gegrepen, maar wel het leven in zíjn tijd. Wanneer je iets van de context gaat ontdekken, komen ook deze verhalen opnieuw tot leven. Wat Jezus te bieden heeft, is onvoorstelbaar. De gelijkenissen spreken van adembenemende liefde. Dat vraagt om een respons. Toch zijn er velen die de liefde van Jezus naast zich neerleggen. Ook dat is onvoorstelbaar. Wie de liefde van Jezus echt heeft geproefd kan toch eigenlijk niet anders dan Hem volgen. Dit boek biedt een ontdekkingstocht naar de diepte van Gods genade en een uitnodiging om de kracht daarvan te gaan ervaren. Het boek is voorzien van gespreksvragen, die het nog beter geschiktmaken voor lezing op een bijbelkring.

∗ Een inspirerend boek voor bijbelstudie en persoonlijke lezing

Dr. Bernhard Reitsma
Bernhard Reitsma is bijzonder hoogleraar aan de VU, met als leeropdracht de kerk in de context van de islam. Daarnaast is hij als projectleider kerk en islam en docent missiologie verbonden aan de CHE. Reitsma woonde en werkte meerdere jaren in Libanon, waar hij de cultuur van het Midden-Oosten leerde kennen.

Recensie Kerkblad voor het Noorden.

Welk boek over de gelijkenissen van Jezus zou u mij aanraden?’ Die vraag kreeg ik van iemand. Ik zei enthousiast dat er in 2010 een nieuw boekje met Bijbelstudies over de gelijkenissen was verschenen. Ik bedoelde het boek van Bernhard Reitsma, hierboven genoemd. Ik had het nog niet gelezen. Maar ik kende wel zijn prachtige boek ‘Wie is onze God?’ dat ik in dit blad besprak. Daarin geeft Reitsma ook aandacht aan een paar gelijkenissen. Daarom durfde ik zijn boek ongelezen aan te bevelen. Dat er al een tweede druk van was verschenen, was trouwens een tweede aanbeveling.Nu heb ik het wel gelezen en beveel ik het ongevraagd bij de lezers van dit blad aan. Dat doe ik echter met een kanttekening. Want drie van de acht hoofdstukken gaan niet over een gelijkenis. Het eerste gaat over de eerste wonderbare spijziging. Reitsma merkt op dat ook deze geschiedenis meer met een gelijkenis te maken heeft dan men zou denken. Het is namelijk niet alleen een wonder maar ook een beeldhandeling. Hij noemt het een gelijkenis in actie.In de andere twee hoofdstukken die niet over een gelijkenis gaan, gaat het wel over typerende spreuken. Zoals: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan. Ik stem Reitsma toe dat in veel spreuken in het NT een fundamentele overeenkomst is met de gelijkenissen. Ze maken beide gebruik van metaforen (beelden). In een gelijkenis gebeurt dat echter in de vorm van een verhaal(tje). Aan zulke verhalen dacht ik bij de ondertitel van dit boek. Wie op die manier dit boek gaat lezen, komt bedrogen uit. Dat is verkeerd gezegd. Die wordt op het verkeerde been gezet.Maar dat gebeurt in de spreuken en gelijkenissen van Jezus ook. Wat dat betreft geeft het boek van Reitsma toch een mooi inzicht in wat de evangeliën ons van Jezus’ onderwijs hebben overgeleverd.De gelijkenissen die van Reitsma aandacht krijgen zijn: De uitnodiging tot het feest van de Koning (Luc.14:16-24). De gelijkenis van de verloren zonen (Lucas 15:11-32) bespreekt hij onder dezelfde titel. Onder het kopje ‘De voorbereiding op het feest van de Koning’ komen de gelijkenis van de tien bruidsmeisjes (Matteüs 25:1-13) en de gelijkenis van de talenten (Matteüs 25:14-30) aan bod. Het verhaal over de Samaritaan die een halfdode man barmhartigheid bewijst (Lucas 10:24-37) geeft hij de titel ‘De barmhartige vijand’ mee.Reitsma heeft jaren in het Midden-Oosten gewoond en gewerkt. Dat heeft hem kennis opgeleverd die bij uitstek geschikt is om de gelijkenissen goed te verklaren en toe te passen. Dat doet hij dan ook. Hij doet dat in een mooie stijl, maar vooral met de intentie om de woorden van Jezus op het hart te binden. Hij brengt de onvoorstelbare en verrassende liefde en barmhartigheid van de Heiland zo dichtbij opdat de lezer daarvoor valt. Dit prachtige boekje van Reitsma is zeer bruikbaar voor Bijbelstudie en preekvoorbereiding.

 Amersfoort                                                                                                            D. Visser

 

 

 

 

Extra informatie

Gewicht 147 g
Auteur

Uitgever

ISBN

9789023924876

Pagina's

89

Verschijningsdatum

29-09-2023

Groepscode

30

Categorieën: , Tag:

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Onvoorstelbaar” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *